Do sešitu:
- zapsat/vlepit klíčová slova důležitá k tématu dané vyučovací hodiny (klíčová slova č. 1, 2 – k vyzvednutí ve škole)
- vyplnit pracovní listy a doplnit aktivity z hodiny
- dozadu vlepit, nebo přepsat sdílené poznámky (k učení) – viz odkaz na poznámky k učení (pro zájemce): ke stažení
Pozn.: odkazy na zápisy jsou i v Teams (tým Dějepis 9. A nebo 9. B)
- přehled učiva – viz zápisy u jednotlivých hodin ve Škole online
Termíny budou upraveny dle aktuálního rozvrhu na základě celoškolních akcí:
za IV. čtvrtletí je třeba připravit ke kontrole sešity s pracovními listy a aktivitami
Dílčí prověrka:
- 09. 06. (9. A), 11. 06. (9. B) – věda, technika, archit., výtv. um.
Tematická prověrka:
28. 5. (9. A), 30. 05. (9. B) – 70.-80. léta (ČSSR, svět)
———————-
60. Vědecký a technický pokrok
Práce ve skupině aktivitou “interpelace”: vybrat si skupinu, podle které si chybějící žák opíše otázky, a poté doplnit i odpovědi.
———————–
58. Události 1990–1993
Vznik ČR, vybrané události přelomu tisíciletí
aktivity z hodiny
PL – k vyzvednutí ve škole
——————-
55.–57. Sametová revoluce 1989
17. listopad 1989, sametová revoluce
14. 5. (9. A). 16. 5. (9. B): 5 hesel ze seriálu Vyprávěj – viz odkaz: díl Listopad 1989
19. 5. (9. A), 21. 5. (9. B): aktivity z hodiny k seriálu Vyprávěj: díl Sametová revoluce: poznat píseň na konci dílu + zjistit, jakou události zobrazuje obrázek z komiksu:
21. 5. (9. A), 23. 5. (9. B):
do sešitu odpovědi na otázky dle videí:
s. Štěpán: Co odpověděli zaměstnanci ČKD s. Štěpánovi na jeho invektivy vůči studentům?
3:34-4:58: Jak reagovali na oznámení ohledně odstoupení ÚV KSČ?
Jaké místo fotografie zachycuje?
————-
52. Život v reálném socialismu
do sešitu:
překreslit symbol Tuzexu (viz sdílený soubor)
+
přepsat názvy podniků a zjistit, jak vzniklo zkratkové slovo – Spolana, Lipo, Semtex, Setuza
zjistit další složeninu (ve třídě se bude jeden pojem opakovat max. třikrát)
—
Odkazy na videa: Zahájení provozu metra, přesun kostela v Mostě, IG (obchodní dům Máj)…
sportovní videa – viz hodina Tv 6. 5.
do písemky znát/umět vysvětlit: V. Čáslavská – tichý protest; J. Raška – co je raškovka a proč se tomu tak říká; fotbalová vítězství v 70. a 80. letech, zejm. 1976 + An. Panenka – padající list, nebo také vršovický dloubák; hokejová vítězství (zejm. r. 1985), poslední spartakiáda (např. nejz. skladba apod.)
———————
51. Charta 77
do sešitu:
nakreslit symbol Charty 77 (viz sdílený soubor)
+ PL – k vyzvednutí ve škole
odkaz na video: Vysvětlení pojmů z Charty 77
————————-
49. Nástup normalizace II
do sešitu:
“Vy nám tanky, my vám branky.” (napsat vysvětlení)
“Souhlasíš s bratrskou pomocí vojsk Varšavské smlouvy proti kontrarevoluci v ČSSR v roce 1968?”
———————
49. Nástup normalizace
Do sešitu napsat refrén písně od M. Kubišové, symbolu srpnové okupace (+ znát do testu):
Prohlášení M. Kubišové v roce 1968
———————–
48. Okupace vojsky VS
do sešitu:
Srpnové desatero:
1. Nevím
2. Neznám
3. Nepovím
4. Nemám
5. Neumím
6. Nedám
7. Nemohu
8. Neprodám
9. Neukážu
10. Neudělám
Do písemky:
písně:
- K. Kryl – Tak vás tady máme (do písemky vědět vysvětlení většiny veršů, zejm. verše první sloky, př.: vnuci Stalinovi, bez šeříků, polibky s chutí…, železné holubičky míru)
- K. Kryl (D. Landa) – Bratříčku, zavírej vrátka (do písemky vědět, co znamenají “železné hranaté maringotky”, beránek, vlk, význam vrátek…)
- 1968 (Kdo je tím klukem, který o všem sní?)
video:
- srpen 1968: Okupace VS (do písemky vědět symbol Pražského jara, která země byla ta, proti které Sověti již vojenskou sílu zformovali, nebo např. počet vojáků, kteří zaútočili na naši zemi, kdo nepodepsal, závěrečná píseň apod.)
———————
47. Československo v 60. letech
aktivity z hodiny (do sešitu):
Zredukujte ukázku manifestu na větu o 20 slovech
Komunistická strana, která měla po válce velikou důvěru lidí, postupně ji vyměňovala za úřady, až je dostala všechny a nic jiného už neměla. Musíme to tak říci, a vědí to i ti komunisté mezi námi, jejichž zklamání nad výsledky je tak velké, jako zklamání ostatních. Jiná linie vedení změnila stranu z politické strany a ideového svazku v mocenskou organizaci, jež nabyla velké přitažlivosti pro vládychtivé sobce, vypočítavé zbabělce a lidi se špatným svědomím…
Žádejme odchod lidí, kteří zneužili své moci, poškodili veřejný majetek, jednali nečestně nebo krutě. Je třeba vynalézat způsoby jak je přimět k odchodu, např. veřejná kritika, rezoluce, demonstrace, demonstrační pracovní brigády, sbírky na dary pro ně do důchodu, stávka, bojkot jejich dveří… Ustavujme výbory na obranu svobody slova… Naší snahou není způsobit bezvládí a stav všeobecné nejistoty. Vyhýbejme se sousedským hádkám… Prozrazujme fízly…
—————-
46. Studená válka v 60. letech, evropská integrace
aktivity z hodiny:
nákres symbolu hippies do sešitu, vysvětlení zkratek rovnice:
————————–
44.-45. Studená válka v Evropě, karibská krize
PL – k vyzvednutí ve škole
videa:
————–
42. Každodennost v 50. letech
Do sešitu odpověz na následující otázky (do sešitu napsat):
Emil Zátopek:
Napiš slova refrénu a skupinu, která píseň zpívá: ?
+
resp. doplň chybějící informace v klíčových slovech
————
41. ČSR na přelomu 50. let
přepsat do sešitu:
7 divů socialismu
Každý měl práci.
I když měl každý práci, nikdo nic nedělal.
I když nikdo nic nedělal, plán se plnil na 100%.
I když se plán plnil na 100%, nikde nic nebylo.
I když nikde nic nebylo, tak měl každý všechno.
I když měl každý všechno, tak všichni kradli.
I když všichni kradli, nikdy to nikde nechybělo.
————–
40. Poúnorová situace – hospodářství
PL – k vyzvednutí ve škole
odkazy na srovnávací videa z PL:
——————-
26. 2. (9. A), 28. 2. (9. B)
PTP
odpovědi na otázky k filmové ukázce: Černí baroni (ukázka)
do sešitu:
film Černí baroni (ukázka):
- Jak se jmenuje nový velitel?
- Dokažte na konkrétní situaci v ukázce absurditu.
———————-
39. Poúnorová situace – politické procesy
TNP
do sešitu: odpovědi na otázky k filmové ukázce
film Bumerang:
- Co bylo v ponožce a proč?
- Proč psi nesplnili pokyn?
———————
38. Situace po únoru 1948
do sešitu:
Máte politické odpůrce, jak je donutíte mlčet?
—————
34. Československo po válce
Na základě prostudování materiálů (poznámky a učebnice) a na základě zkušeností z předchozích hodin odpovězte na otázku:
Do sešitu s nadpisem přepsat otázku:
Odsun ANO nebo NE?
————————–
18.12., resp. 20.12.
Vánoce za války
PL – k vyzvednutí ve škole
—————–
22. Holocaust/Šoa II
video: Osvobození Osvětimi
———————
21. Holocaust – Terezín
zhlédnout video z hodiny:
Terezín: Krvavá léta
————–
JSNS – 15. 11. (3.-4. hod.)
PL
——————
17. 1939 – Domácí odboj
+ aktivita z hodiny – odbojové organizace
——————-
15. Počátek 2. světové války 1939
samostatná práce nad mapou počátku 2. sv. v.
PL
———————-
14. Mnichov 1938
+ PL
———————-
13. ČSR ve 30. letech
+ PL
——————-
11. Nástup nacismu v Německu
+ aktivita
———————-
pro 9. A i 9. B 02. 10.
9. Nástup totalitních režimů
skup. práce + PL
——————
6. Meziválečná kultura
+ Werichův citát:
Když už člověk jednou je,
tak má koukat aby byl.
A když kouká, aby byl,
a je, tak má být to, co je,
a nemá být to, co není,
jak tomu v mnoha případech je.
+
píseň: Šaty dělaj’ člověka
píseň: Tmavomodrý svět (zjistit, kde zazněla, v jakém filmu)
——————–
5. Poválečný rozvoj techniky, fenomém Baťa
Baťův citát: Co chceš, můžeš.
——————-
4. Čsl. hospodářství, školství a zahr. politika
+ PL
—————
2. Poválečná situace
+ aktivita z hodiny (rozbor karikatury)